سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

مصطفی هاشمی‌طبا*: به اعتقاد من ایران در المپیک لندن نتایج خوبی خواهد گرفت و چه بسا از حیث نتیجه یکی از بهترین المپیک‌هایی باشد که تاکنون ایران در آن حضور داشته است.

موضوع قابل تامل در این مورد بحث حضور قدرتمند تیم‌های سنتی ما همچون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو است که هرگاه این تیم‌ها در سال‌های ماقبل المپیک ترکیبی منسجم و قدرتمند داشته‌اند امید به موفقیت کاروان ایران در المپیک هم زیاد بوده و این رابطه به صورت معکوس هم وجود داشته و دارد.

خوشبختانه امسال تیم‌های کشتی‌آزاد و فرنگی نتایج خوبی به‌دست آوردند و تیم ملی وزنه‌برداری نیز در مسابقات جهانی فرانسه نشان داد که چند چهره جوان و باانگیزه را در ترکیب خود دارد. در تکواندو هم نفرات حاضر در اردو در کنار قدرت و جوانی از تجربیات خوبی برخوردارند که قطعا این تجربه با تلفیق جوانی و انگیزه می‌تواند به خلق نتایجی درخور انتظار بینجامد.

ما در المپیک‌های پیشین هم پتانسیل‌های خوبی داشتیم و همواره فکر می‌کردیم ظرفیت کسب 6 - 5 مدال طلا را داریم ولی وقتی وارد مسابقه می‌شدیم، حریفان هم آماده بودند و حوادثی رخ می‌داد که این تعداد کاهش می‌یافت. حال آنکه چقدر ورزشکاران با آمادگی در بازی‌های لندن حضور پیدا کنند، ممکن است نتایج متفاوتی را رقم بزند. در کل اوضاع و شرایط موجود از نتایجی خوب خبر می‌دهد که امیدوارم با ایجاد تحرک و فعالیت هر چه بیشتر در بدنه ورزش این امیدواری روزبه‌روز بیشتر شود.

اما بحث مهم یا همان آمادگی ورزشکاران هم به شرایط آرمانی بدنی منحصر نمی‌شود. در المپیک ورزشکاری می‌تواند اعلام آمادگی و حضور کند که تمام فاکتورهای لازم اعم از آمادگی بدنی، روحی، روانی و انگیزشی را با هم داشته باشد. به عبارت ساده‌تر ورزشکاری می‌تواند در المپیک نتیجه بگیرد که المپیکی آماده شده باشد، المپیکی فکر کند و المپیکی به مصاف حریفانش برود.

مورد آخر هم باز می‌گردد به وظیفه مسئولین کمیته المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون‌ها که باید محیطی آرام و کاملا المپیکی را برای آماده‌سازی‌ اردونشینان المپیکی فراهم کنند و با سرکشی مداوم و از همه مهم‌تر ایجاد انگیزه در آنان زمینه این موفقیت را رقم بزنند. این انگیزه‌سازی‌ می‌تواند شامل تعیین پاداش و تأمین مالی باشد تا برنامه‌ریزی برای ایجاد کسب‌وکار و توجه به آتیه قهرمانان.

به هر حال با فضای خوبی که امروز در ورزش کشور به‌خصوص بین دو متولی ورزش یعنی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایجاد شده امید است که کاروانی بی‌حاشیه روانه المپیک2012 لندن شود تا نتیجه قابل انتظار مردم ورزش‌دوست ایران زمین را رقم بزند.

* رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک

کد خبر 160434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز